Warunkiem legalnego pobytu cudzoziemca w Polsce jest posiadanie stosownego zezwolenia na pobyt czasowy lub stały. Organem wydającym decyzje jest Wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania obcokrajowca. Aby uzyskać takie zezwolenie musi być spełniony szereg warunków, które są wymienione w Ustawie z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Nie przestrzeganie wskazanych w ustawie wymogów niesie za sobą konsekwencje, takie jak odmowa zezwolenia na pobyt, a jako następstwo nakaz opuszczenia kraju.
ZŁOŻENIE WNIOSKU WRAZ Z KOMPLETEM DOKUMENTÓW
Jedną z głównych przyczyn, dla których pojawia się odmowa wydania karty pobytu, są błędy formalne. Wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały czy zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE musi być wypełniony w sposób dokładny, bezbłędny i zgodny ze stanem faktycznym. Każdy urząd ma co do zasady własną listę wymaganych załączników. Zarówno brak jakichkolwiek dokumentów jak i dołączenie ich w nadmiarze spowalniają pracę organu i wydłużają okres oczekiwania na decyzję. Szczególną uwagę należy zwrócić na takie załączniki jak odpowiednio zrobione fotografie, opłaty skarbowe czy ważny paszport bez których wniosek nie zostanie przyjęty. Ponadto należy zadbać o to, aby wszystkie składane dokumenty były okazane w oryginale lub poświadczone za zgodność z oryginałem przez urzędnika. Nawet drobne braki mogą skutkować wezwaniem do uzupełnienia, a w skrajnych przypadkach może wystąpić odmowa w procedurze karty pobytu.
UZUPEŁNIENIE DOKUMENTÓW I USTAWOWE TERMINY.
W przypadku wystąpienia braków lub błędów w materiale dowodowym urząd może kontaktować się z wnioskodawcą w celu uzupełnienia brakujących danych. Obowiązkiem cudzoziemca jest dołączenie do akt sprawy wymaganych dokumentów w terminie wskazanym przez Urząd drogą pocztową lub osobistym stawiennictwem. Nawet jednodniowe opóźnienie może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania. Zignorowanie takiego wezwania może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do odmowy wydania karty pobytu.
WAŻNOŚĆ ZŁOŻONYCH DOKUMENTÓW
Planując wizytę w Urzędzie należy przekonać się czy aktualna podstawa pobytowa obcokrajowca jest ważna. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na daty ważności wszystkich umów czy ubezpieczenia w ZUS. W sytuacji, gdy któryś ze złożonych dokumentów straci ważność, należy niezwłocznie wyrobić nowy i złożyć go do Urzędu poświadczając notarialnie zgodę z oryginałem. Brak dbałości o aktualność dokumentów może doprowadzić do decyzji odmownej w procedurze pobytowej.
ODMOWA WYDANIA KARTY POBYTU – CZYNNIKI
Jedną z przeważających uzasadnień odmowy udzielenie zezwolenia na pobyt jest nieuregulowanie braków formalnych w terminie wyznaczonym przez Urząd. Spowodowane jest to często nieodbieraniem korespondencji czy niesprawdzaniem skrzynek pocztowych. Fałszowanie adresu zamieszkania celem przyspieszenia wydania decyzji czy częsta zmiana zamieszkania bez notyfikowania Urzędu również nie sprzyja danej procedurze. W przypadku zaistnienia nowych okoliczności takich jak zmiana pracy czy miejsca zamieszkania należy niezwłocznie powiadomić o tym organ. Złożenie więcej niż jednego wniosku do tej samej procedury w różnych Urzędach również nie skutkuje otrzymaniem pozytywnej decyzji. Takie działania są niezgodne z prawem.
ODMOWA WYDANIA KARTY POBYTU – NARUSZENIE PRZEPISÓW ZE STRONY URZĘDU
Zdarza się, że odmowa wydania karty pobytu jest spowodowana błędem urzędnika lub negatywną opinią służb mundurowych. Na szczęście przysługuje odwołanie od decyzji odmownej. W przypadku zezwolenia na pobyt termin odwołania wynosi 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania decyzji. W zależności od przyczyny negatywnej decyzji można rozważyć również złożenie nowego wniosku pobytowego, w wielu przypadkach odwołanie od odmowy wydania karty pobytu okazuje się skuteczniejsze niż składanie nowego wniosku.